Kokkolan uusin kauppakeskus yllättää suuruudellaan

Tulipahan mieleeni Kokkolan heinolankaaren kauppoja kierrellessäni – Saksan malli – kun joukko myymäläesimiehiä taannoin teimme tutustumismatkan saksalaiseen kauppaan. Ja siellä saimme ihmetellä kaupan huimia kehittämisaskelia.  Suuri Euromarket kaikessa komeudessaan  yllättää  ainakin lähikauppiaan ylenpalttisella komeudellaan tekniikallaan ja suuruudellaan – kuin myös asiakkaat.

Keski-Pohjanmaan maakuntakeskuksen Kokkolan uusin liikekeskus – on varsin lähellä varsinaista kaupunkikeskustaa.  Kaupungin ja maakunnan näyttävä  markkinapaikka suurine myymälöineen sijaitsee lähinnä ns. heinolan alueella tai sen läheisyydessä, jossa valtatiet 8  ja  13  risteävät  – suunnista Jyväskylä, Vaasa, Oulu ja läheisyydessä oleva Prisman liikenneympyrä ohjailee vilkasta liikennevirtaa sataman sekä Kokkolan suurteollisuuden ja Pietarsaaren suunnalta Kokkolan keskustaan – ja päinvastoin.

Mainitun saksalaisen Bercy 2:nen marketti palvelee asiakkaitaan ja selkärankana on 130 metriä pitkä halli, jonka keskiosa on avoin koko rakennuksen korkeudelta. Ja palvelee pinta-alaltaan 100 000  neliömetrin suuruisena asiakkaitaan.  Siinä toimii 92 erilaista yritystä.  Kolme varsinaista ankkuria, 13 ravintolaa, 280 huoneen hotelli.  Ja euromarketin alueella asuu – entisen Vaasan läänin koko asukasmäärä noin puoli miljoonaa ihmistä. Autolla ostoksille tulee 97 prosenttia asiakkaista. Ostoskeskuksessa viivytään keskimäärin .2 tuntia ja ostoskärryissä näyttää keskimäärin olevan 120 litraa tavaraa.

Ostoskeskuksesta on helposti löydettävissä tasonvaihtimet moniin kerroksiin:  16 liukukäytävää ja kaksi näköalahissiä. Marketin ulkoseinällä olevat portaat ovat lähes käyttämättöminä – hätätilannetta varten.  Kassan liukuhihna päättyy viivakoodin lukemisen jälkeen tavaroiden pakkaamiseen, jonka myyjä tekee suoraan muovikasseihin, jotka liukuu asiakkaalle ja niitä kasseja ostoskärryt ovatkin sitten kukkuroillaan.  Palvelun tavoitteena on – toiminta  asiakkaan parhaaksi.  Ja varmaankin sekä marketteja että lähikauppoja tarvitaan vielä jatkossakin.

Euromarketin vierellä on usean hehtaarin parkkialueet., jotka on hyvin viitoitettu autojen parkkipaikoiksi.  Alueelle oli rakennettu korkeita pylväitä, joiden yläosaan suurilla aakkosilla,  – A B C  jne  on merkitty, millä alueella kunkin auto sijaitsee ja löytyy ruuhkasta.

Euroopan integraatio  ja sisämarkkinoiden uudelleen  muotoutuminen on Suomellekin vakava haaste.  Markkinat muuttuvat ja meidän on oltava mukana. Eurooppaan on muodostumassa uusia suurmarkkina-alueita. Nykyinen tilanne asettaa vastuita paljolti yrityksille; Kauppapoliittisesti luodaan puitteistoja, mutta yritykset hoitavat varsinaisen liiketoiminnan ja se vaikuttaa yrityksiin – enemmän kuin koskaan aikaisemmin.